166 You are related to everything in the cosmos. The language of consciousness is spoken by all, and if you will be continuously aware of this fact the time will come when you will understand every living thing. The leaves upon the trees, the chirp of the birds, the croak of the frog, the hum of the bees - all will speak to you and you will understand life as it manifests through each individual channel. Every slightest sound will become a voice no different than the voice of another human and you shall partake of the consciousness of each thing that lives.
166 貴方は宇宙の中のあらゆるものと関連しています。意識の言語は全てのものによって話されており、貴方がこの事実に絶え間なく気付いていれば、貴方があらゆる生きものを理解する時が来ることでしょう。木々の葉、鳥達のさえずり、カエルの鳴き声、ミツバチの羽音、これら全てが貴方に話し掛けるようになり、貴方は各々の経路を通じて生命が現れることにより生命を理解するようになるでしょう。一つ一つのわずかな音が他の人間の声と何ら変わらない声になることでしょうし、貴方は生きるものの意識を分かち合うことになる筈です。




【解説】
 以前、芹沢光治の著作を読んだ中に、作家自身が樹木や鳥たちの話声を聞くようになったという記述があったことを思い出します。おそらく、本項で説かれているように、私達も感受性を高めれば、やがては木の葉や鳥のさえずりの中に、これら生きもの達の意思を感じ取ることが出来るようになるのではないでしょうか。
 その背景には、私達の肉体の感覚器官が音声を聞き、また併せて発せられる想念・印象波動を私達の心で感知出来るようになっていることがあるのでしょう。多くの啓示もこうしたメカニズムで起こるものと思われます。