093  In other words this sense is merely the unification of the four senses with that unlimited conscious feeling which controls, supports and animates every conceivable thing in the universe. It is the expansion of the four senses in the channel of feeling which makes of the mortal sense man, a conscious user of conscious power. Through this education of the senses the sight becomes a microscopic sight extending beyond the gross material forms; the hearing is expanded to catch the soundless sound frequencies. etc. Each of the four senses will themselves into greater fields of awareness through the recognition of Cosmic Feeling which is the mother-father thought supporting them.
093 言い換えれば、この感覚(訳注:触覚)は、宇宙空間の中のあらゆる知覚し得るものを支配し、支持し、活性化する無限の意識的な感じによってその4つの感覚を統合しているに過ぎません。それは触覚の経路への4つの感覚の拡張であり、死すべき感覚人間を意識的な力の意識的利用者にするのです。諸感覚の教育を通じて、視覚は大まかな物質の外観を超えて顕微鏡的な視野となり、聴覚は音のしない音波を捉えるまで拡張します。4つの感覚の各々はそれらを支える母性及び父性の想念である宇宙的な触覚の理解を通して自らをより大いなる気付きの場にもたらします。




【解説】
 私達が融合を目指すべき宇宙的知性と私達とはどのように繋がっているのかを、本項では明確に示されています。即ち、通常私達が”触覚”と言っている感覚こそが私達を宇宙の因にまで繋げる意識の要素であり、それを発達させれば自ずと宇宙的な存在になることが出来ると言う訳です。
 触覚は私達の四感(視覚、聴覚、味覚、嗅覚)の機能jも支えており、触覚が無くなれば私達は無意識の状態になったのと同じ状況です。感覚器官に異常がなくても触覚的要素、即ち肉体内に張り巡らされた神経網が機能しない限り、その感覚は働くことはありません。全ては触覚的要素に掛かっている訳です。
 しかし、もし私達が各自の肉体の中のこれら触覚的要素をより宇宙的に向上させ、肉体を通過する想念・印象波を感知できるようになれば、私達は宇宙から直接学ぶことが出来る筈です。それこそが本文で言う宇宙の父性母性原理に従うことにもなるのです。